Wszystko, co musisz wiedzieć o wskaźniku ET felgi – co to jest i na co ma wpływ?

Wybór odpowiednich felg samochodowych to nie tylko kwestia estetyki, ich designu czy wymiarów. Choć ich właściwy dobór do opon jest ważny, to jednak duże znaczenie ma też inny wskaźnik dotyczący samych felg – chodzi o ET. Co to jest? Parametr ten to jeden z trzech niezwykle ważnych czynników decydujących o montażu felg. Wielu kierowców nie zdaje sobie z niego sprawy, ale dla osób na co dzień sprzedających, produkujących lub montujących felgi samochodowe nie stanowi on żadnej tajemnicy. Co więcej, pomimo znaczącej roli parametr ten budzi wątpliwości, które warto wyjaśnić. Co oznacza ET na feldze? Czas się o tym przekonać!

Co oznacza ET w felgach?

ET zwane także offsetem to kluczowy współczynnik określający odległość pomiędzy płaszczyzną montażu obręczy koła samochodu a płaszczyzną symetrii samej obręczy. Razem z rozstawem śrub i średnicą otworu centralnego ET felgi stanowi jedną z trzech fundamentalnych wartości decydujących o montażu danej obręczy. Jego rola jest istotna z uwagi na optymalne rozmieszczenie kół w nadkolach pojazdu. Zmniejszenie wartości ET sprawia, że obręcze bardziej wystają na zewnątrz, podczas gdy zwiększenie ET umieszcza koła bardziej wewnątrz nadkola.

Dobór odpowiedniego ET w felgach jest kluczowy, aby uniknąć stykania się go z błotnikiem czy elementami zawieszenia, zwłaszcza przy maksymalnym obciążeniu pojazdu. Przy obręczach stalowych osadzenie ET jest stałe i zgodne z fabrycznymi parametrami danego modelu samochodu. Jednakże w przypadku obręczy aluminiowych może ulegać zmianom zależnym od takich czynników jak kształt ramion, szerokość czy średnica obręczy. Wartość ET dla obręczy aluminiowych jest dostosowywana indywidualnie przez producenta na podstawie testów konkretnego modelu samochodu, co zapewnia bezpieczne użytkowanie pojazdu. Ważne jest, aby wybierać obręcze aluminiowe zgodnie z katalogiem aplikacyjnym producenta i dostosowane do danego modelu samochodu.

Felgi mają swoje oznaczenia, które często okazują się pomocne. Niekiedy jednak stają się niewidoczne, na co wpływa eksploatacja pojazdu. Jeśli zależy nam na tym, by tego uniknąć, powinniśmy zadbać o wzorowe czyszczenie kół. Na zdjęciu zestaw do czyszczenia kół marki Deturner.

Jakie ET wybrać i czy jest możliwe odstępstwo od wartości fabrycznej?

Przy wyborze nowych obręczy najłatwiej jest postawić na identyczne parametry co w przypadku poprzedniego kompletu. Istnieje także możliwość dokonania niewielkich zmian w rozstawie kół – producenci samochodów tolerują przeróbki w zakresie do 2%. Dla przykładu rozkład kół 160 cm dopuści zmianę osadzenia ET o 3,2 cm. Wartość tę dzielimy na dwa, ponieważ na każdej z osi są dwa koła. Otrzymujemy więc swobodę w kwestii przesunięcia o wartości 16 mm w jedną ze stron (na zewnątrz lub do wewnątrz, zgodnie z założeniami parametru ET w felgach), zakładając też, że rozmiar i szerokość felgi będą odpowiadać tym fabrycznym (zalecanym przed producenta danego modelu). Popularną praktyką znaną nie tylko w środowisku fanów tuningu i car detailingu jest zamiana obręczy na szersze. Pocieszającym dla tych, którzy lubią eksperymentować, jest fakt, że coraz więcej modeli samochodów jest homologowanych z dwoma lub nawet trzema różnymi rozmiarami opon (wraz z obręczami). Dlatego jeśli rozważamy montaż większych felg, konieczne jest odpowiednie dostosowanie osadzenia. Brak uwzględnienia ET felgi może skutkować sytuacją, w której nowe obręcze będą zbyt szerokie i nie zmieszczą się w nadkolach pojazdu.

Zmiana felg stalowych na aluminiowe – konieczna jest zmiana offsetu!

Przy przejściu z felg stalowych na aluminiowe warto zwrócić uwagę na dostosowanie offsetu. Felgi aluminiowe zazwyczaj mają większą szerokość niż ich stalowe odpowiedniki o identycznym rozmiarze. Ta informacja jest szczególnie istotna dla kierowców posiadających dwa komplety kół – letnie opony na aluminiowych felgach zrobionych z lekkich stopów i zimowe opony na stalowych felgach. W określeniu wartości ET może nam pomóc specjalista, choć warto znać choćby podstawy tego zagadnienia, by być lepiej rozeznanym w temacie i rozumieć, z czego wynika konieczność ewentualnej zmiany i korekty offsetu.

ET felgi – co dla kierowcy oznacza źle dobrana wartość?

Wartość ET felgi (offset) odnosi się do odległości między płaszczyzną montażu obręczy a płaszczyzną jej symetrii. Źle dobrana wartość ET może prowadzić do poważnych problemów związanych z geometrią zawieszenia, trakcją, przyczepnością, a także wyglądem pojazdu. Estetyka to jedno, ale wyżej wymienione konsekwencje sprowadzają się w dużej mierze do jednego – obniżonego poziomu bezpieczeństwa. Co oznacza niewłaściwie dobrany parametr ET w felgach? Poniżej opisujemy szczegółowe wady, które mogą się pojawić.

  1. Zbyt niskie ET (ujemne):
  • obręcze felgi wychodzą zbyt daleko na zewnątrz nadkola,
  • zwiększa się obciążenie na łożyskach i na całym zawieszeniu,
  • istnieje poważne ryzyko obcierania o nadkola, co prowadzi do ich potencjalnych uszkodzeń i szybszego zużycia opon.
  1. Zbyt wysokie ET (dodatnie):
  • koło jest zbyt mocno przesunięte w głąb nadkola,
  • może ono wadzić o elementy zawieszenia,
  • stabilność i przyczepność auta na drodze jest o wiele mniejsza, zwłaszcza na zakrętach.

Jak widać, oznaczenie ET na feldze powinno mieć dla nas duże znaczenie. Dobór odpowiedniego offsetu jest istotny dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze oraz dla podtrzymania wydajności i estetyki pojazdu. Przed dokonaniem zmian w rozmiarach felg zawsze powinno się sprawdzić zalecenia producenta pojazdu i skonsultować z ekspertem lub specjalistycznym serwisem samochodowym w celu potwierdzenia właściwej wartości parametru.

Jeżeli wolimy uniknąć konieczności wymiany felg, to dobrze jest o nie odpowiednio dbać, a to sprowadza się do ich regularnego czyszczenia. Na zdjęciu środek do czyszczenia felg marki Blend Brothers.

Czy da się zmierzyć ET w felgach?

Skoro już wiemy, co oznacza ET na feldze, kolejnym pytaniem zwykle jest to, czy można jakoś zmierzyć tę wartość. Nie jest to konieczne. Na obręczach umieszczone są różne symbole, które dostarczają informacji o ich parametrach. Jednym z tych oznaczeń jest wartość ET, czyli offset. Dodatkowo na felgach można znaleźć dane dotyczące ich szerokości. Jak odczytywać te kody? Najlepiej będzie to pokazać na przykładzie.

8Jx16H2 ET35:

  • 8 – szerokość felgi wyrażona w calach;
  • 16 – średnica felgi, również wyrażona w calach;
  • ET35 – osadzenie ET; parametr informuje nas o odległości między powierzchnią montażową a płaszczyzną symetrii felgi. W odróżnieniu od reszty ta wartość jest wyrażana w milimetrach.

Rozstaw śrub felgi

Kolejnym ważnym elementem konfiguracji obręczy jest rozstaw śrub, który zazwyczaj jest określany w postaci np. 5 × 120. Pierwsza liczba oznacza liczbę otworów montażowych, natomiast druga średnicę okręgu, na którym są one rozmieszczone. Wymiary śrub również są precyzyjnie określane przez producenta. Dzięki tym informacjom nie jest już konieczne posiadanie wiedzy na temat metod pomiaru rozstawu śrub, choć takich informacji chętnie udzieli nam biegły w temacie specjalista.

Jak obliczyć ET felgi?

Jeśli już chcemy obliczyć parametr ET, powinniśmy skorzystać z odpowiedniego wzoru, który da nam jak najbardziej precyzyjny wynik. Kluczowymi składnikami równania są: szerokość nowej felgi, szerokość fabrycznej felgi i ET felgi fabrycznej. Wzór wygląda następująco:

ET nowej felgi = (szerokość nowej felgi - szerokość fabrycznej felgi) * 25 / 2.

Na końcu dodajemy ET felgi fabrycznej, by uzyskać najbardziej miarodajny wynik.

O nowe felgi warto zadbać od samego początku – w tym celu należy dobrze je zaimpregnować. Na zdjęciu powłoka grafenowa do felg marki FX Protect.

O szerokości felg

Szerokość obręczy to kolejny istotny parametr obok osadzenia ET. On również budzi wiele teoretycznych kontrowersji, często niezgodnych z rzeczywistością. Niemniej jednak odgrywa on kluczową rolę – zwłaszcza przy wyborze odpowiednich opon. Z tego powodu warto zgłębić ten temat, aby zrozumieć jego znaczenie i wpływ. Mierzy się go od przedniego do tylnego brzegu obręczy i – w przeciwieństwie do wartości ET w felgach wyrażanej w milimetrach –  szerokość jest podawana w calach. Zazwyczaj im większa jest średnica felgi, tym większa będzie jej szerokość.

Czy można zwiększyć ET felgi?

Planując zamontowanie felg o odmiennym offsecie (ET) niż te oryginalne w pojeździe, należy dokładnie dopasować je tak, aby rozstaw kół nie uległ znaczącym zmianom. Jak wspomnieliśmy, producenci samochodów pozwalają na modyfikację fabrycznego rozstawu o 2% w dowolną stronę. Na przykład rozstaw kół wynoszący 150 cm może być zmieniony o 30 mm (3 cm), co oznacza, że ET felgi każdego koła na tej samej osi może ulec zmianie o 15 mm, by łączne przesunięcie nie przekroczyło 30 mm. Co więcej, zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami brzeg felgi nie może wystawać poza obrys pojazdu.

Podczas wymiany obręczy na szersze wartość ich osadzenia również powinna wzrosnąć. To zabezpiecza przed sytuacją, w której nowe felgi są zbyt szerokie i wystają poza linię nadkoli, co jest niezgodne z prawem.

Tuleje dystansowe do felg – kiedy się na nie zdecydować?

Gdy standardowe felgi nie pasują idealnie do konkretnego samochodu (bo na przykład nabywamy auto z drugiej ręki po przeróbkach), to wielu kierowców decyduje się na stosowanie tulei dystansowych zwanych także dystansami. To rozwiązanie – popularne wśród entuzjastów tuningu – sprawdza się także w przypadku pojazdów w wersjach podstawowych, których właściciele niekoniecznie chcą wyróżniać się na drodze. Dystanse do felg pozwalają na przesunięcie obręczy z dala od ukrytych elementów nadkola, eliminując ryzyko zetknięcia się z fragmentami zawieszenia czy układem hamulcowym. Tuleje dystansowe mają również wpływ na zwiększenie rozstawu osi. Ponadto obecność tulei wpływa na stabilność pojazdu – stąd popularność tulei dystansowych. Możliwość przesunięcia obręczy pozwala na instalację większych zacisków hamulcowych i tarcz, a to stanowi kolejny atut, który doceniają pasjonaci motoryzacyjnych przeróbek.

Opinie klientów zobacz: wszystkie opinie

Twoja opinia może być pierwsza.

Pokazuje 0-0 z 0 opinii