Profesjonalny miernik grubości lakieru – gadżet dla pasjonatów czy przydatne narzędzie?
Każdy profesjonalny handlarz samochodów ma specjalny miernik grubości lakieru, dzięki czemu z łatwością może ocenić czy auto było poddawane naprawie blacharskiej. Warto zaopatrzyć się w tester lakieru, ponieważ to urządzenie może nam się przydać podczas wybierania nowego samochodu. Na rynku jest dostępnych tak dużo różnych mierników lakieru, że ktoś, kto nie interesuje się zbytnio motoryzacją, może mieć problem z wyborem właściwego urządzenia. Czujnik lakieru samochodowego z naszej oferty to doskonały wybór.
Czym jest miernik lakieru samochodowego?
Jak sama nazwa wskazuje, miernik do lakieru to urządzenie, dzięki któremu określisz realną grubość powierzchni lakieru samochodowego. Ta informacja może wiele powiedzieć o historii samochodu, m.in. czy uległ wcześniej uszkodzeniom w wypadku lub, czy poddawano go naprawom blacharskim. Jest to ważne podczas szacowania wartości pojazdu pomaga też zweryfikować, czy potencjalny sprzedawca podał rzetelne informacje dotyczące przeszłości auta. W ten sposób nawet jeśli pozornie samochód wygląda jak nowy, można dowiedzieć się więcej o jego stanie i wynegocjować niższą cenę.
W jaki sposób działa miernik grubości lakieru samochodowego?
Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, czujnik do lakieru pomaga określać faktyczny stan samochodu. Dzieje się to przy analizie grubości niemetalicznej warstwy na powierzchni karoserii, co w praktyce oznacza, że im wyższy odczyt pojawia się na mierniku, tym mocniej ingerowano w strukturę lakieru. Pomiar dotyczy niemetalicznej warstwy, co może stać się problematyczne podczas używania miernika na plastikowym zderzaku. Wówczas wynik nie będzie mieć żadnego znaczenia. Jednak urządzenia tego typu doskonale radzą sobie z określaniem grubości lakieru na elementach karoserii wykonanych z aluminium i stali.
W jaki typ miernika lakieru samochodowego powinieneś się zaopatrzyć?
Wybór odpowiedniego urządzenia będzie zależeć od Twoich potrzeb i częstotliwości, z jaką będziesz go używać. Nie warto wydawać fortuny na profesjonalny czujnik pomiaru lakieru, jeśli planujesz go użyć tylko raz. Wtedy wystarczy Ci najprostszy model. Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku częstych pomiarów. Wówczas dla uzyskania dokładniejszych danych lepiej wybrać droższy, specjalistyczny model. Najczęściej wybieranymi rodzajami mierników są:
- sonda płaska: najmniej dokładna, ponieważ działa tylko na płaskich powierzchniach. Mimo wszystko jest najczęściej wybieranym urządzeniem tego typu. Jest dobra do jednorazowego pomiaru;
- sonda dociskowa: łatwiejsza w obsłudze niż sonda płaska, jednak nie eliminuje problemu pomiaru w przypadku zakrzywionych powierzchni;
- sonda kulkowa: najdokładniejszy z oferowanych rodzajów mierników. Pozwala wykonać pomiar nawet na zakrzywionych powierzchniach, a o błąd odczytu jest bardzo trudno. W ofercie mamy cenione przez klientów urządzenia tego typu.
Na co jeszcze zwrócić uwagę przy zakupie testera lakieru?
Gdy już na podstawie swoich potrzeb określisz, który z rodzajów miernika do lakieru będzie dla Ciebie odpowiedni, zwróć uwagę na kilka ważnych kwestii. Jednym z nich jest dokładność czujnika, na którą ma wpływ jego rozdzielczość. Nie powinna być wyższa niż 10 mikronów, zwłaszcza w przypadku pomiaru grubości lakieru w używanych autach. Przed zakupem zorientuj się też, w jakie dodatkowe funkcje wyposażone jest urządzenie. Szczególnie przydatna może okazać się możliwość określenia grubości warstwy lakieru na elementach karoserii wykonanych z aluminium, które jest coraz popularniejszym tworzywem używanym w branży. W przypadku stali nierdzewnej i stali ocynkowanej nie ma tego problemu, jednak nie wszystkie mierniki poradzą sobie z aluminium.
Jak zmierzyć grubość warstwy czujnikiem do lakieru?
Przed rozpoczęciem pomiaru należy dokładnie umyć i osuszyć miejsce, w którym będziesz go dokonywać. Najlepiej wybrać kilka fragmentów karoserii, żeby móc porównać ewentualne różnice, zwłaszcza w miejscach, które są bardziej narażone na zniszczenia. Gdy auto jest już czyste i suche można przejść do wykonywania pomiaru. Na koniec odczytaj wynik i sprawdź, co oznacza.