Usuwanie wgnieceń w samochodzie – jak poprawnie wyprostować blachę auta?
Incydentów związanych z uszkodzeniem karoserii doświadczają nawet najostrożniejsi kierowcy. Przyczyną są bowiem nie tylko poważne kolizje drogowe, ale i z pozoru niegroźne stłuczki czy znajdujące się na jezdni kamienie. Kiedy dojdzie do tego typu uszkodzenia, to jego efekty znacznie obniżają walory estetyczne pojazdu, dlatego na rynku pojawiły się firmy oferujące wyciąganie wgnieceń w aucie. Korzystanie z ich usług może być alternatywą dla kosztowniejszych metod takich jak szpachlowanie i lakierowanie danego fragmentu od nowa. To drugie zresztą obniża wartość pojazdu. Aby tego uniknąć, warto rozważyć przynoszące znakomite efekty profesjonalne wyciąganie wgniotek które – co ciekawe – można przeprowadzić na własną rękę – trzeba tylko wiedzieć, jak to zrobić. Zatem czy samodzielne usuwanie gnieceń jest trudne? To samodzielnie oceni każdy, kto przeczyta poniższy artykuł.
Z czego biorą się wgniecenia w karoserii?
Uszkodzenia na powierzchni karoserii – mniejsze lub większe – mogą mieć różne źródła. W większości przypadków wynikają one z kolizji z innymi pojazdami lub elementami infrastruktury drogowej (barierki, słupki, znaki drogowe), a także z niewielkich uszkodzeń powstałych choćby podczas parkowania. Niekiedy są spowodowane także przez warunki atmosferyczne, na przykład opady gradu, który potrafi pozostawić po sobie niemiłą pamiątkę na karoserii naszego auta. Powszechne są także deformacje wynikające z uderzeń kamieni wypadających spod kół innych pojazdów w czasie jazdy. Do ostatniej grupy możemy zaliczyć celowe działanie na szkodę, w tym akty wandalizmu. Część z tych uszkodzeń, zwłaszcza te mniejsze, da się łatwo usunąć. Jeśli wiemy, jak to zrobić, to możemy przeprowadzić tę operację samemu. W innym przypadku powinniśmy skorzystać z warsztatów oferujących usługę wyciągania wgnieceń.
Kiedy podjąć interwencję w celu wyprostowania blachy w samochodzie?
Gdy zauważymy pierwsze wgniecenia na karoserii pojazdu, powinniśmy interweniować. Chociaż oczywistym rozwiązaniem jest wizyta u specjalisty, czyli blacharza, trzeba pamiętać, że niekiedy taka naprawa wiąże się z utratą dostępu do pojazdu nawet na kilka dni, zwłaszcza w przypadku warsztatu zlokalizowanego w dużym mieście. W zależności od stopnia uszkodzenia konieczne może być dodatkowe lakierowanie wyciągniętej wgniotki, co jeszcze bardziej wydłuży czas oczekiwania i podniesie koszty naprawy. Dlatego warto mieć świadomość na temat alternatywnych metod. Czy usuwanie wgniotek może się odbyć inną drogą? W niektórych przypadkach tak!
Wyciąganie wgnieceń – które da się naprawić „od ręki”?
Wgniecenia to zwykle widoczne już na pierwszy rzut oka zagłębienia na powierzchni blachy pojazdu. Mimo że nie wpływają one na działanie pojazdu i nie stwarzają żadnego zagrożenia, to jednak zaburzają estetykę samochodu, co skłania niektórych właścicieli do natychmiastowego wyciągania wgnieceń. Zniekształcenia na karoserii różnią się między sobą, dlatego można je podzielić na kilka typów.
- Dołki – charakteryzujące się najmniejszymi załamaniami światła na lakierze, zazwyczaj powstałe w wyniku prostopadłego uderzenia.
- Wgniecenia pionowe – o podłużnym kształcie, często będące efektem uderzenia drzwiami sąsiadującego samochodu, gdy nasz auto stało na parkingu.
- Wgniecenia po opadach gradu – liczne i drobne dołki powstałe w wyniku intensywnego gradobicia.
- Rysy i zadrapania – powierzchniowe przetarcia mocno ingerujące w stan warstwy lakierowej.
- Duże wgniecenia i deformacje – zajmują one dość dużą powierzchnię i są charakterystyczne dla pojazdów biorących udział w poważnych kolizjach.
Głębokość i rozmiar uszkodzeń to decydujące aspekty przy wyborze metody naprawy. Wielu kierowców liczy na usuwanie wgnieceń bez lakierowania, ponieważ w dużej mierze wpływa to na koszt całego procesu.
Przed przystąpieniem do wyciągania wgniotek powinniśmy dokładnie umyć i wysuszyć auto. Jeśli chodzi o to pierwsze, dobrze sprawdzi się szampon samochodowy. Na zdjęciu produkt marki KiurLab.
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania – jak wyciągnąć wgniotkę?
Kiedy zdarzy się nam incydent, w wyniku którego na karoserii naszego auta powstaje wgniecenie, zazwyczaj natychmiast zaczynamy się zastanawiać, jak naprawić wgniecenie w aucie, a najlepiej – jak zrobić to tanio i szybko. Są metody, które można zastosować, by sprawnie usunąć te wady. Pierwszą z nich jest Paintless Dent Repair, czyli usuwanie wgnieceń bez lakierowania. Na czym polega? Metoda ta powstała z inicjatywy Mercedesa i początkowo ograniczała się jedynie do działań zakładów produkcyjnych. Klienci, którzy zgłaszali się z usterkami, byli przekonani, że dany fragment w ich samochodzie został wymieniony. Prawda była jednak inna, a z czasem PDR stał się codziennością w warsztatach samochodowych, zastępując metody wiążące się z czasochłonnym szlifowaniem i malowaniem wgnieceń. Metoda PDR opiera się na zastosowaniu specjalnych narzędzi i technik mających na celu wypychanie i wyciąganie wgnieceń. Jest tylko jeden warunek – ważne, aby pamiętać, że Paintless Dent Repair jest skuteczne tylko w przypadku, gdy struktura lakieru nie uległa naruszeniu. Metoda PDR dzieli się na dwa główne ruchy, z których pierwszy przeprowadzany jest od strony wewnętrznej uszkodzonego obszaru. W związku z tym konieczne jest wcześniejsze zdemontowanie tapicerki oraz pozostałych elementów wyposażenia, co jest zależne od lokalizacji wgniecenia. Ta metoda najlepiej sprawdza się w przypadku uszkodzeń dostępnych od spodu blachy, takich jak maska czy zderzak.
Wypychanie wgnieceń metodą PDR
Usuwanie wgniotek poprzez wypychanie wymaga specjalistycznych narzędzi, w tym lanc PDR przeznaczonych do mechanicznego prostowania blachy w samochodzie. Konieczne jest wcześniejsze zdjęcie tapicerki, jeśli obszar, z którego mamy usunąć wgniecenie, znajduje się pod nią. Kluczową rolę odgrywa rodzaj końcówki lancy, zwłaszcza jej kształt i grubość – muszą być one precyzyjnie dopasowane do rozmiaru zagłębienia. Proces ten wymaga doświadczenia, wprawy i precyzji, ponieważ nieumiejętne działanie może doprowadzić do uszkodzenia warstwy lakieru. W przypadku braku doświadczenia zaleca się powierzenie tej czynności profesjonalistom, aby uniknąć ewentualnych błędów i generowania niepotrzebnych kosztów wynikających z pogorszenia sytuacji.
Metoda klejowa, czyli jak wyciągnąć wgniotkę w jeszcze inny sposób
Oprócz techniki PDR jest jeszcze spokrewniona iz nią metoda glue pull, czyli bezinwazyjnego wyciągania wgnieceń od zewnątrz za pomocą kleju. Jest to najprostsza metoda naprawy. Polega na mechanicznym i siłowym wyciąganiu uszkodzeń za pomocą kleju i specjalnych narzędzi mocowanych z jego pomocą do powierzchni karoserii– są one nazywane grzybkami PDR. Oto lista rzeczy potrzebnych do tego, by podjąć próbę usunięcia wgniotek samodzielnie:
- klej termokurczliwy,
- pistolet do kleju,
- grzybki PDR,
- wyciągarka blacharska do wgnieceń.
Przed przystąpieniem do pracy wymagane jest dokładne oczyszczenie i osuszenie powierzchni karoserii, aby nie było na niej żadnych śladów kurzu. Następnym krokiem jest nałożenie kleju na grzybek i umieszczenie go dokładnie w centrum uszkodzenia. W tym momencie możemy spróbować wyciągnąć niewielkie wgniecenia lub skorzystać z mocy wyciągarki. Jeśli decydujemy się na to drugie, mocujemy grzybka do wyciągarki i ciągniemy za pomocą wbudowanej dźwigni. Kiedy wyciągniemy wgniotka, grzybek sam się oderwie. Podczas naprawy większej liczby wgnieceń należy pamiętać, aby za każdym razem rozgrzać świeży klej. Po zakończeniu procesu zaleca się sprawdzenie, czy powierzchnia jest idealnie gładka, ponieważ istnieje ryzyko, że mogliśmy przedobrzyć i blacha stała się w danym miejscu wypukła. Metoda wyciągania wgnieceń w aucie za pomocą kleju jest bezpieczna dla lakieru, co sprawia, że można śmiało wypróbować ją w domowym garażu.
Metoda panelowa na usuwanie wgnieceń w samochodzie
Naprawa karoserii samochodu za pomocą panelowej metody umożliwia skuteczne usunięcie wgniotek bez konieczności ingerencji w strukturę nośną. Istotną zaletą tego rozwiązania jest także brak konieczności demontażu elementów z defektami. Ponadto ta technika jest ekonomiczniejsza i szybsza niż tradycyjne szpachlowanie, a efekty jej zastosowania powinny być praktycznie niewidoczne. Na czym polega? Proces opiera się na wykorzystaniu specjalnego urządzenia do usuwania wgnieceń z karoserii zwanego spotterem blacharskim. Naprawa jest realizowana od strony zewnętrznej nadwozia. Elektryczne urządzenie punktowo podgrzewa adaptery i elektrody, co umożliwia szybkie wyciągnięcie wgnieceń poprzez podgrzanie blachy – dzięki temu osiąga się jej plastyczność. Panelowa naprawa jest stosowana głównie na obszarach o dużych powierzchniach, zwłaszcza w przypadku braku uszkodzeń elementów znajdujących się pod powierzchnią nadwozia.
Po zakończonym procesie możemy dodatkowo zadbać o ochronę lakieru. Powierzchnię warto pokryć powłoką polimerową. Na zdjęciu produkt marki Blend Brothers.
Ile trwa proces usuwania wgnieceń bez lakierowania?
Usuwanie wgnieceń w warsztacie przy użyciu metody bez lakierowania jest wyjątkowo szybkim procesem. Zazwyczaj mniejsze uszkodzenia można usunąć w ciągu kilku godzin, co jest bardzo korzystne dla klientów, którym zależy na czasie. W przypadku większych uszkodzeń cały proces trwa zazwyczaj maksymalnie od 1 do 2 dni, a więc trzeba się uzbroić w cierpliwość. Ostatecznie można spróbować wyciągnąć wgniotkę samodzielnie metodami opisanymi wyżej.
Ile kosztuje usuwanie wgnieceń w samochodzie?
Ustaliliśmy już, jak naprawić wgniecenie w aucie. Z jednej strony można to zrobić w domowych warunkach, jeśli uszkodzenia są niewielkie, a my mamy pod ręką narzędzia, które umożliwiają nam ten proces. Z drugiej strony, jeśli nie mamy pewności co do swoich umiejętności w tym zakresie, to o wiele lepiej jest oddać samochód w ręce specjalistów. Prostowanie blachy w samochodzie nie musi być kosztowne, ale wszystko zależy od skali uszkodzeń. Małe i pojedyncze wgniecenie można naprawić już za kwotę około 50 złotych. Głębsze lub bardziej skomplikowane są droższe w naprawie – zazwyczaj wycenia się je nawet na kilkaset złotych. Największą zmorą jest jednak wyciąganie wgniotek po gradobiciu. Tutaj cena usługi może wynieść nawet od 1000 zł w górę.
Na podstawie 0opinii naszych klientów
Twoja opinia może być pierwsza.