Poznaj najlepsze techniki polerowania auta – jak je stosować i dlaczego warto to robić?

Polerowanie samochodu to usługa, na którą decyduje się coraz więcej kierowców. Nie tylko poprawia ono estetykę pojazdu, lecz także stanowi istotny krok w pielęgnacji lakieru. Systematyczne polerowanie pomaga uchronić warstwę lakieru przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, w tym promieniowaniem UV, zanieczyszczeniami czy drobnymi uszkodzeniami mechanicznymi. Decydowanie się na regularne polerowanie lakieru przyczynia się do przedłużenia trwałości karoserii i utrzymania wartości pojazdu na dłużej. Co warto wiedzieć o polerowaniu aut i na czym polega korekta lakieru? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Korekta lakieru – na czym polega?

Polerowanie samochodu to czynność wymagająca odpowiednich umiejętności i wiedzy, dlatego większość kierowców marzących o posiadaniu lśniącego auta decyduje się na skorzystanie z usług profesjonalistów. Są jednak i tacy, którzy podejmują się polerowania lakieru samochodowegona własną rękę. Warto jednak znać odpowiednie techniki, w tym mieć świadomość na temat tego, jakie narzędzia i materiały będą najlepsze dla osiągnięcia optymalnych efektów.

Przed polerowaniem pojazd należy dokładnie umyć. Stare woski, powłoki lub zanieczyszczenia usuniemy za pomocą cleanera. Na zdjęciu produkt marki Gyeon.

 

Proces polerowania auta ma na celu przywrócenie karoserii jej pierwotnego blasku i głębi koloru, a także usunięcie drobnych rys, matowień czy zalążków rdzy. Sama czynność polega na mechanicznym ścieraniu zewnętrznej warstwy lakieru przy użyciu specjalistycznych narzędzi i preparatów – maszyn polerskich, środków chemicznych, padów i gąbek. Decydując się na polerowanie lakieru, można znacząco poprawić wygląd nawet starszego auta. Kwestia estetyczna to główny powód, dlaczego kierowcy decydują się na ten zabieg, choć trzeba pamiętać, że wszelkie czynności z zakresu car detailingu dodatkowo zabezpieczają pielęgnowane powierzchnie.

Polerowanie lakieru samochodowego – dwie metody

Polerowanie auta to proces, w którym stopniowo usuwa się różnego rodzaju niedoskonałości. Zaliczamy do nich:

  • drobne rysy,
  • hologramy,
  • odbarwienia,
  • niegroźną rdzę.

 

Polerowania dokonuje się za pomocą odpowiednio dobranych gąbek i past polerskich o różnym stopniu agresywności. W zależności od poziomu zniszczeń używa się innych metod. Wyróżniamy:

 

  1. Polerowanie ręczne – polega na nanoszeniu i wcieraniu past polerskich za pomocą specjalnych aplikatorów, gąbek czy padów ręcznych. Polerowanie ręczne nie wymaga użycia maszyn polerskich. Metoda jest mniej agresywna, lecz z drugiej strony bardziej angażująca, ponieważ wymaga od osoby polerującej niemałego wysiłku. Mimo to polerowanie ręczne jest polecane w przypadku delikatnych rys lub dla osób, które dopiero uczą się technik polerowania.

Do polerowania ręcznego niezbędne są gąbki. Na zdjęciu produkt marki ZviZZer.

 

  1. Polerowanie maszynowe – czynność odbywa się z użyciem polerek mechanicznych, które znacznie przyspieszają i ułatwiają cały proces. Polerki umożliwiają uzyskanie jednolitych i trwalszych efektów. Są także skuteczniejsze w usuwaniu mocniejszych rys i zmatowień. Ich obsługa wymaga jednak pewnej wprawy i wiedzy na temat polerowania lakieru. Korzystanie z maszyn polerskich to idealne rozwiązanie dla osób, które świadczą usługi z zakresu polerowania aut i chcą osiągać profesjonalne rezultaty.

Polerki to stały element wyposażenia warsztatów car detailingowych, choć można je stosować także we własnym zakresie. Na zdjęciu produkt marki Rooks.

Korekta lakieru – czego nam potrzeba?

Dobór właściwych narzędzi i materiałów ma kluczowe znaczenie podczas polerowania lakieru samochodowego. W przypadku ręcznej polerki niezbędne będą aplikatory z mikrofibry, specjalne gąbki oraz pasty polerskie o różnym stopniu agresywności. Natomiast przy polerowaniu maszynowym koniecznie trzeba się wyposażyć w polerkę mechaniczną i pasujące do niej pady polerskie. W obu przypadkach należy pracować z pastą polerską. Dobrze jest też zastosować glinkę do lakieru, która skutecznie usunie wszelkie zanieczyszczenia, jakie mogą pozostać na powierzchni po umyciu auta (pojazd należy umyć przed procesem polerowania). Oto inne akcesoria, które mogą się przydać:

  • wosk/sealant – do zabezpieczenia lakieru po wypolerowaniu; służy ochronie i dodaje blasku,
  • taśma maskująca – można nią zabezpieczyć miejsca, które nie powinny być polerowane – są to plastikowe listwy, okolice lusterek, lampy czy uszczelki,
  • środki do odtłuszczania – służą do przygotowania lakieru przed właściwym procesem polerowania.

Każde polerowanie wymaga użycia past polerskich. Na zdjęciu produkt marki Innovacar.

Jak przygotować pojazd do polerowania lakieru?

Przed przystąpieniem do polerowania lakieru samochodowego należy odpowiednio przygotować pojazd. Pominięcie tej kwestii może sprawić, że efekt będzie niezadowalający. Zaczynamy więc od starannego umycia auta, by usunąć z jego powierzchni wszelkie zabrudzenia, kurz czy odpryski pozostałe po owadach. W przypadku cięższych zabrudzeń warto skorzystać z dedykowanych preparatów, które są skuteczne i bezpieczne dla lakieru. Po umyciu karoseria powinna zostać dokładnie osuszona. W ten sposób unikniemy zacieków i niepotrzebnych smug. Po tym kroku możemy przystąpić do właściwego polerowania samochodu.

Na czym polega korekta lakieru i jakie techniki warto zastosować?

Istnieje wiele metod polerowania aut, a każdy fachowiec z pewnością ma swoje ulubione. Choć istnieją ogólne zasady mówiące o tym, jak powinno się polerować pojazdy, w gruncie rzeczy każda skuteczna metoda da nam taki sam efekt. Poniżej opisujemy kilka technik polerowania lakieru.

 

  1. Technika zaokrąglania kantów – polega na ukryciu największych uszkodzeń lakieru, których nie można w pełni usunąć (bez zdarcia całej warstwy lakieru bezbarwnego). Polerowanie nie zapewnia wówczas nieskazitelnego efektu, jednak technika zaokrąglania kantów ma na celu sprytne zamaskowanie niedoskonałości. Polega to na delikatnym wygładzaniu krawędzi rys, co sprawia, że są one mniej widoczne pod różnymi kątami światła, mimo że wciąż pozostają na powierzchni.
  2. Technika punktu Zenitu – to jedna z popularniejszych metod maszynowej korekty lakieru. Jest stosowana zarówno przez profesjonalnych car detailerów, jak i osoby przeprowadzające polerowanie auta na własną rękę. Na czym polega? Proces rozpoczyna się od pracy na niskich obrotach (600–1000 obr./min). Następnie należy stopniowo zwiększać prędkość do tzw. punktu Zenitu, który dla różnych polerek wynosi od 1500 do 2000 obr./min. Po osiągnięciu szczytowej prędkości maszynę należy ponownie spowolnić do obrotów początkowych. Jeśli chodzi o pastę polerską, to nakłada się ją przy niskich obrotach. Liczy się technika i precyzja, bo polerka powinna być przesuwana płynnie, aby równomiernie rozprowadzić preparat.
  3. Technika jednostajnej pracy ścierniwa – metoda jest stosowana z pastami polerskimi i opiera się na utrzymywaniu jednolitej skuteczności przez cały proces polerowania auta. Proces wymaga zastosowania pasty, która utrzymuje stałe właściwości ścierne. Dzięki technice jednostajnej pracy ścierniwa staje się możliwe usunięcie niedoskonałości na lakierze – zarówno tych drobnych, jak i nieco większych.

Niezależnie od wybranej techniki każde polerowanie należy poprzedzić odtłuszczeniem lakieru. Na zdjęciu produkt marki Tenzi.

Więcej o technice punktu Zenitu – polerowanie samochodu

Aby prawidłowo wykonać korektę lakieru, trzeba zacząć od dwóch przejść polerką na niskich obrotach (wspomniane 600 obr./min). Na tym etapie powinniśmy równomiernie rozprowadzić pastę po powierzchni. Kolejnym krokiem jest zwiększenie prędkości do 1000–1200 obr./min i wykonanie dwóch kolejnych przejść po lakierze. W ten sposób rozpoczniemy proces ścierania. Chcąc zniwelować mocniejsze defekty, powinniśmy wykonać cztery przejścia przy prędkości sięgającej 1500 obr./min. Obroty można zwiększyć do maksymalnie 1800–2000 obr./min i wykonać kolejne cztery przejścia. Przy osiągnięciu punktu Zenitu należy zacząć zmniejszać wartość obrotów kolejno do 1500 obr./min (cztery przejścia) i dalej 900 obr./min (dwa przejścia), po czym zakończyć proces.

 

Warto wiedzieć: „Przejście” to jeden pełny cykl pracy polerki na określonym fragmencie lakieru. Każde obejmuje kilkukrotne przeciągnięcie polerki po danym fragmencie lakieru w różnych kierunkach.

Technika jednostajnej pracy ścierniwa – szczegóły

Proces zaczynamy od rozprowadzenia pasty przy niskiej prędkości obrotowej (600 obr./min). Zwiększamy moc do 1500–2000 obr./min, wykonując tyle przejść, ile trzeba, by usunąć defekt. Po usunięciu rysy należy wymienić pad polerski na pad wykończeniowy, który ma mniejszy stopień agresywności. Powinno się kontynuować pracę na poziomie 1200–1800 obr./min aż do uzyskania zadowalającego efektu.

Czy warto zlecić komuś polerowanie?

Bez odpowiedniej wiedzy i umiejętności ciężko przeprowadzić polerowanie lakieru na własną rękę. Proces ten warto komuś zlecić w formie usługi. Ważne jednak, by była to osoba mająca doświadczenie w tym kierunku. Niewłaściwa praca z maszyną polerską może doprowadzić do przegrzania lakieru po polerce. W tym miejscu powstanie wówczas biała smuga lub hologram przypominający odprysk bądź fale. Co robić? Można spróbować ręcznie wypolerować to miejsce za pomocą szmatki i odrobiny pasty. Alternatywnie pomocne okazują się też cleanery wosku, jako że są to preparaty ścierne o delikatnym działaniu. W przypadku poważnego przegrzania lakieru po polerce może się okazać, że konieczne będzie zdarcie wszystkich warstw lakieru na danym fragmencie i nałożenie go od nowa, co oczywiście wiążę się z dużo większymi kosztami.

 

Chwila nieuwagi i przyjdzie nam słono zapłacić, dlatego lepiej oddać pojazd w ręce profesjonalnych auto detailerów. Jeśli jesteś jednym z nich lub znasz się na polerowaniu auta, sprawdź asortyment sklepu Detailing House. U nas znajdziesz wiele produktów – od wosków przez pasty po specjalistyczne maszyny polerskie!

Opinie klientów zobacz: wszystkie opinie

Twoja opinia może być pierwsza.

Pokazuje 0-0 z 0 opinii