Piany aktywne – Dlaczego warto używać?

Pierwszym etapem mycia auta jest użycie piany aktywnej lub oprysku. Poniżej postaramy się wyjaśnić, dlaczego ten etap jest tak bardzo istotny, a także jak może nam on ułatwić następne etapy mycia.

Piana aktywna oraz oprysk służą do zmiękczenia brudu na aucie i odseparowania go od karoserii samochodu. Często spłukujemy auto wodą i uważamy, że wstępny brud został zmyty. Nic bardziej mylnego. To trochę jak przypalone naczynia, które jak wiemy, ciężko domyć, nawet jeśli zalejemy je wodą i damy „odmoknąć”. Powinniśmy zalać je wodą z płynem, aby ułatwić sobie pracę. Mycie wstępne pozwala nam na skuteczniejsze i bezpieczniejsze pozbycie się brudu. Minimalizuje ryzyko zarysowania auta, gdy przejdziemy do następnego etapu, czyli mycia ręcznego szamponem i rękawicą.

Piany możemy podzielić ze względu na ich pH, kolor czy zastosowanie. Produkty tego typu mogą mieć następujące pH:

Kwaśne – piany o tym pH mogą nam pomóc odetkać powłokę ceramiczną położoną na aucie i pozbyć się świeżych water spotów, czyli osadów z wody.

Neutralne – są to najpopularniejsze piany, które nadają się do każdego mycia i występują w różnych kolorach oraz zapachach.

Zasadowe – produkty zasadowe najczęściej stosujemy w oprysku. Są najsilniejsze, radzą sobie z owadami oraz filmem drogowym. Nie zaleca się stosowania ich na pojazdy zabezpieczone woskiem, ponieważ istnieje ryzyko, że naruszymy powłokę ochronną. Produkty z tej grupy nazywane są TFR, Traffic Film Remover, co w tłumaczeniu oznacza usuwanie filmu drogowego, czyli wszystkich drobinek, które codziennie „atakują” lakier naszego samochodu. Warto pamiętać, że produkty zasadowe to silna chemia, którą powinniśmy zastosować w przypadku mocno zabrudzonego samochodu.

Piany produkowane są w różnych kolorach, np. w różowym, niebieskim, zielonym, a nawet neonowym. Świetnie sprawdzają się w myjniach bezdotykowych oraz podczas sesji zdjęciowych pojazdów w studiach detailerskich. Jeśli chcemy urozmaicić sobie ten etap mycia, to inny kolor piany może okazać się interesującym wyborem. Jednak pamiętajmy, że kolor piany nie ma wpływu na jej działanie.

W sprzedaży dostępne są także piany wzbogacone dodatkowymi składnikami. Można tu wyróżnić:

Piany z polimerami – są to specjalne piany, które służą do zabezpieczenia samochodu. Nie zawsze mamy czas na osuszanie auta oraz zabezpieczanie go, w takim przypadku możemy samochód umyć, a następnie jedynie nałożyć pianę z zabezpieczeniem.

Piany z deironizerem – charakterystyczną cechą tych pian jest fakt, że w ich skład wchodzą środki czynne, które reagują na cząsteczki metaliczne. Nie są tak silne jak typowe Iron Removery, natomiast świetnie sprawdzają się przy bieżącym myciu.

Co lepsze, piana czy oprysk? Piana jest idealnym rozwiązaniem na ciepłe dni, ponieważ jest gęstsza i nie wyschnie tak szybko. Oprysk jest produktem, który o wiele mniej się pieni, w ciepłe dni będzie zasychał szybciej niż piana i będzie miał mniej czasu na odseparowanie brudu. Jest natomiast silniejszy, więc lepiej się sprawdzi zimą, kiedy temperatury są niższe, a pojazdy mocniej ubrudzone.

Jak używać produktów do mycia wstępnego? Każdy producent ma swoje własne zalecenia, dlatego należy przed użyciem zapoznać się z instrukcją danego produktu. Przykładowo podczas użycia piany Carnelian Active Foam o zasadowym pH z firmy Autograph Detailing zaleca się użycie od 2 do 10% produktu, czyli od 20 do 100 ml na 1 litr wody. Natomiast Innovacar ma w ofercie mocno skoncentrowany PreWash, który rozcieńczamy nawet 1:50, a więc wystarczy jedynie 20 ml na 1 litr wody. Trzeba również pamiętać, że rozcieńczenie często zależne jest od sposobu, w jaki będziemy nakładać produkt oraz stopnia zabrudzenia.

Po przygotowaniu roztworu nakładamy go na suche i zimne auto od dołu do góry. Dlaczego? Ponieważ, gdybyśmy zaczęli od góry, piana zbyt szybko zaczęłaby spływać z karoserii. Jeśli będziemy nakładać pianę od dołu, łatwiej będzie nam zauważyć, gdzie już ją nałożyliśmy. Poza tym zawsze w dolnych partiach auta są największe zabrudzenia. Nakładając pianę od dołu, dajemy jej więcej czasu na działanie właśnie w tych bardziej brudnych miejscach.

Pamiętajmy, że piana powinna mieć odpowiednią gęstość, aby zwiększyć jej skuteczność. Gęstość piany jest zależna od rozcieńczenia oraz urządzenia, z którego nakładamy pianę. Wiele z tych urządzeń posiada własną regulację. Do nałożenia piany możemy użyć:

  • pianownic ręcznych wyposażonych w różne nakładki, dzięki którym możemy stabilizować gęstość piany,
  • pianownic, które podłącza się do myjki ciśnieniowej.

Do oprysku stosuje się:

  • butelkę z atomizerem,
  • opryskiwacz ręczny.

Nakładanie roztworu zwykłą butelką z atomizerem jest męczące i czasochłonne, dlatego dla własnej wygody sugerujemy użycie opryskiwacza ciśnieniowego.

Podsumowując, piana i oprysk to pierwszy i bardzo ważny etap mycia naszego samochodu. Dzięki nim minimalizujemy ryzyko zarysowania auta i usuwamy dużą część zabrudzeń od razu. Kwaśne piany mogą nam także pomóc ze świeżymi waterspotami.

Opinie klientów zobacz: wszystkie opinie
napisał/a:
Pokazuje 1-1 z 1 opinii