Wilgoć w samochodzie? Skuteczny sposób na zaparowane szyby w aucie

Każdy kierowca choć raz zmagał się z parowaniem szyb w aucie. Jest to powszechny problem, z którym boryka się wielu właścicieli aut, zwłaszcza starszych modeli. Ryzyko zaparowania szyby w aucie wzrasta, gdy temperatura na zewnątrz mocno spada. Rodzi się wówczas problem, ponieważ takie zjawisko ogranicza widoczność i zwiększa ryzyko wypadków. Potwierdzają to zresztą raporty – w okresie jesienno-zimowym na drogach jest znacznie więcej wypadków. Z tego powodu wiedza na temat tego, dlaczego parują szyby w aucie,może okazać się na wagę złota. Czas się o tym przekonać. Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu!

Wilgoć w aucie a parujące szyby

Parowanie szyb w aucie wynika z podstawowych praw fizyki. Schemat zazwyczaj wygląda tak samo – zimą do kabiny pojazdu dostaje się dużo wilgoci, co sprawia, że powietrze w aucie staje się wilgotne. Kiedy samochód zostaje narażony na zimno z zewnątrz, ciepłe i wilgotne powietrze wewnątrz unosi się ku górze i osadza na zimnych szybach, co prowadzi do ich parowania. Jeśli samochód jest wyposażony w efektywną klimatyzację, zaparowana szybaw aucie nie będzie dużym problemem. Gorzej jest w pojazdach starszej generacji lub tych pozbawionych klimatyzacji. Tam para na szybie utrzyma się znacznie dłużej.

Parę z szyb możemy spróbować usunąć mechanicznie. Można do tego użyć gąbki samochodowej lub miękkiej gąbki polerskiej, która nie porysuje szyb. Na zdjęciu produkty marki NAT.

Jak stan techniczny wpływa na zaparowane szyby w aucie?

Stan techniczny samochodu ma duży wpływ na parowanie szyb. Zużyte uszczelki w drzwiach czy oknach mogą wpuszczać wilgoć do wnętrza pojazdu, co zwiększa ryzyko osadzania się kropel na szybach. Ponadto stary i zanieczyszczony filtr kabinowy z pewnością zacznie ograniczać przepływ powietrza w systemie nawiewu, zmniejszając skuteczność klimatyzacji. Aby zminimalizować problem zaparowanych szyb w aucie, ważne jest regularne sprawdzanie stanu uszczelek, wymiana filtra klimatyzacji oraz utrzymanie wnętrza pojazdu w suchości. Dobrym sposobem jest wymiana dywaników z welurowych na gumowe, które łatwiej wyczyścić, zwłaszcza zimą. Jeśli zadbamy o te kwestie, problem parujących szyb nie będzie aż tak dotkliwy. Co jeszcze możemy zrobić?

Na rynku można znaleźć różne środki do zwalczania pary. Warto zainwestować w antyparę, by utworzyć warstwę, która ochroni szyby przed wilgocią. Na zdjęciu zestaw marki CarPro.

 

Niestety, nawet gdy staramy się utrzymać suchość we wnętrzu samochodu, wilgoć czy błoto i tak znajdą sposób by dostać się do środka. Wodę przeniesiemy choćby na kurtce czy butach. Co zrobić, gdy problem z parującymi szybami stanie się naprawdę uporczywy? Rozwiązaniem mogą się okazać specjalne preparaty, znane też jako antypara. Środki te tworzą na powierzchni szyby cienką warstwę ochronną, która zapobiega osadzaniu się pary. Odbijają one ciepłe, wilgotne powietrze, zapewniając nieskazitelne pole widzenia. W dobrych warunkach takie preparaty działają nawet przez kilka tygodni, co znacząco poprawia widoczność i komfort jazdy. Przykładami takich produktów są:

 

Więcej o działaniu antypary

Czasami nie mamy po prostu czasu i chęci, by zapobiegać powstawaniu pary na szybach samochodowych. Na rynku znajdziemy jednak preparaty zapobiegające parowaniu, które warto zastosować. Antypara może załatwić sprawę nawet na kilka tygodni. Przed jej nałożeniem należy jednak wykonać kilka kroków.

 

  1. Przewietrzenie auta i wysuszenie szyby – powinniśmy zacząć od przewietrzenia samochodu i wytarcia szyb od wewnątrz.
  2. Aplikacja antypary – produkt należy nałożyć na szmatkę lub gąbkę i rozprowadzić równomiernie po szybach pojazdu.
  3. Odparowanie – na koniec wystarczy poczekać, aż nałożony preparat odparuje i wyschnie. Potem opcjonalnie można delikatnie wypolerować szybę ściereczką z mikrofibry.

Starsze auta warto wyposażyć w pochłaniacz wilgoci wielokrotnego użytku. Wystarczy go co jakiś czas osuszać, by móc ponownie włożyć do kabiny samochodu.

Czy ciepły nawiew poradzi sobie z zaparowanymi szybami w aucie?

Gdy szyby w aucie parują, często odruchowo sięgamy po ciepły nawiew, wybierając go jako pierwszą metodę radzenia sobie z nadmierną wilgocią w aucie. Wydobywające się z wywietrzników ciepłe powietrze podnosi temperaturę w kabinie i redukuje wilgoć. Brzmi idealnie, prawda? Niestety ta metoda ma swoje minusy. Gdy wilgoci w samochodzie jest zbyt dużo, ciepłe powietrze nie pomoże, a spotęguje wilgotność, a więc przyczyni się do parowania. Dodatkowo zbyt intensywne korzystanie z tego rodzaju nawiewu raczej obniży komfort jazdy i sprawi, że zrobi nam się gorąco. Dotyczy to w szczególności pojazdów o słabej izolacji. Jak więc redukować wilgoć nawiewem, by uzyskać najlepszy efekt?

Na szybach gromadzi się nie tylko para, ale także brud. Z tego powodu warto co jakiś czas umyć je od wewnątrz. Przyda się do tego specjalny płyn do mycia szyb. Na zdjęciu produkt marki Kindly Garage.

 

Zaleca się stopniowe podnoszenie temperatury i skierowanie nawiewu bezpośrednio na szyby. Na początku można skorzystać z obiegu wewnętrznego, aby szybko ogrzać wnętrze, a potem przełączyć na obieg zewnętrzny, aby odprowadzić wilgoć. Kluczowe jest również regularne czyszczenie i konserwacja systemu klimatyzacji, by zapewnić jego nieprzerwaną efektywność. Mówiąc w skrócie: przy zwalczaniu parujących szyb w aucie powinno się znaleźć równowagę między temperaturą a prędkością znikania pary.

Czy zamiast ciepłego można wybrać zimny nawiew, by zapobiec parowaniu szyb?

Zamiast ciepłego lepiej wybrać zimny nawiew klimatyzacji, ponieważ szybciej przyniesie zadowalające efekty. Zimne powietrze osusza kabinę, co znacząco zmniejsza poziom wilgoci i zapobiega tworzeniu się pary na szybach. W przeciwieństwie do ciepłego nawiewu zimny nie powoduje znacznego wzrostu temperatury w samochodzie, co lepiej wpływa na nasz komfort. Zimny nawiew sprawdza się zwłaszcza w sytuacjach, gdy wilgoć w pojeździe jest wysoka. Klimatyzacja skutecznie osusza powietrze, co pozwala szybciej oczyścić szyby z pary niż przy użyciu ciepłego nawiewu. Co więcej, można ją stosować naprzemiennie z ogrzewaniem, maksymalizując efekty poprzez osuszanie i szybkie ogrzewanie wnętrza.

 

Słowem podsumowania – zimny nawiew z klimatyzacji to szybkie i efektywne rozwiązanie na zaparowane szyby, o ile system klimatyzacji jest regularnie serwisowany i utrzymywany w czystości.

Aby nawiew działał sprawnie, trzeba go co jakiś czas czyścić. Przyda się do tego płyn do odgrzybiania klimatyzacji samochodowej. Na zdjęciu produkt marki Plak.

Sposób na zaparowane szyby w aucie – odpowiednie zarządzenie nawiewem

Istnieją sposoby zarządzania nawiewem, które warto zastosować, aby sprawniej uporać się z wilgocią w aucie i parującymi szybami. Istotne jest zwrócenie uwagi na siłę i kierunek nawiewu. Mocny zimny strumień powietrza skierowany bezpośrednio na szyby szybko ściągnie z nich parę. Jednakże, jeśli zależy nam na utrzymaniu temperatury, powinniśmy ustawić nawiew na średnią moc, by nie dopuścić do nadmiernego wychłodzenia wnętrza pojazdu. Co więcej, gdy korzystamy z ogrzewania, najlepiej zacząć od uruchomienia obiegu wewnętrznego, którym osuszymy i nagrzejemy samochód. Następnie warto przełączyć nawiew na obieg zewnętrzny, by odprowadzić wilgoć na zewnątrz. Warto pamiętać, by nie przesadzić z temperaturą. Zbyt długie ogrzewanie kabiny da odwrotny efekt – wilgoć się spotęguje, a szyby zaparują.

Jak zadbać o układ klimatyzacji?

O klimatyzacji najczęściej przypominamy sobie zimą, gdy z nawiewów zaczyna się wydobywać nieprzyjemny zapach, a szyby nie chcą odparować, mimo że kierujemy na nie nawiew. Problemem może być niesprawny filtr kabinowy. To właśnie on odpowiada za filtrowanie powietrza dostającego się do wnętrza samochodu. Kiedy jest zabrudzony (na przykład po sezonie letnim, gdy klimatyzacja była często używana) przepływ powietrza może zostać ograniczony. Obniży to efektywność klimatyzacji i ogrzewania. Zimą problem może bardziej dawać się we znaki w postaci parujących szyb. Co robić? Regularnie serwisować filtry i system klimatyzacji. Jest to niezbędne dla utrzymania czystego powietrza w kabinie i prawidłowego działania tego układu.

Nawiew najwygodniej jest czyścić specjalną szczotką do czyszczenia kratek nawiewów. Na zdjęciu produkt marki Monello.

Parowanie szyb w aucie to nie problem!

Decyzja dotycząca użycia ciepłego lub zimnego nawiewu w celu poradzenia sobie z zaparowanymi szybami w aucie powinna być dostosowana do aktualnych warunków i systemów zamontowanych w pojeździe. Ciepłe powietrze skutecznie ogrzewa wnętrze i powoli eliminuje wilgoć, co bywa szczególnie przydatne w starszych autach. Z kolei chłodny nawiew z klimatyzacji szybko osusza powietrze w kabinie, co sprawdza się w nowoczesnych pojazdach, gdzie nie ma ryzyka, że nawiew spotęguje poziom wilgoci w aucie.

 

Bez względu na wybraną opcję regularne czyszczenie i konserwacja, zwłaszcza filtra kabinowego, są fundamentalne dla efektywności obu metod. Jeśli chcesz zadbać o swój pojazd, odwiedź sklep Detailing House. U nas znajdziesz wiele środków, dzięki którym szybko uporasz się z parującymi szybami, wyczyścisz wnętrze czy zakonserwujesz najważniejsze układy. Sprawdź ofertę na detailing-house.pl.

Opinie klientów zobacz: wszystkie opinie

Twoja opinia może być pierwsza.

Pokazuje 0-0 z 0 opinii