Jaką rolę przy polerowaniu lakieru samochodowego odgrywa pad polerski?
Polerowanie lakieru samochodowego pozwoli Ci skutecznie pozbyć się zarysowań na powierzchni auta. Możesz go wykonać samodzielnie, bez konieczności oddawania samochodu do warsztatu. Będziesz do tego potrzebować urządzenia do polerowania zwanego polerką mechaniczną, pasty odpowiednio dobranej do rodzaju lakieru oraz padów polerskich. W tym tekście skoncentrujemy się na tym, czym są pady do polerowania, jakie są ich rodzaje oraz w jaki sposób dobrać je do konkretnego lakieru.
Pad polerski – co to jest?
Żeby pozbyć się niedoskonałości na zewnętrznej warstwie lakieru samochodowego, wykorzystuje się polerkę mechaniczną. Do jej końca przyczepiamy odpowiedniej twardości tarczę, która będzie ścierać cieniutką warstwę lakieru, czyli mieć bezpośredni kontakt z powierzchnią auta. Tę właśnie tarczę nazywa się padem do polerowania. Zazwyczaj jest owalny i ma określoną twardość, którą dobiera się odpowiednio do charakterystyki lakieru samochodowego, z którym będziesz pracować.
Pady do polerki – najczęściej wybierane rodzaje i ich charakterystyka
Na rynku są dostępne różne typy padów do polerowania (sprawdź naszą ofertę) o różnej twardości i przeznaczeniu. Niektóre z nich znacznie lepiej poradzą sobie z głębokimi zadrapaniami i rysami, natomiast inne doskonale zamaskują drobne niedoskonałości i przywrócą lakierowi dawny blask. Najczęściej wybieranymi rodzajami padów do polerowania są:
- gąbki polerskie: są miękkie i najmniej agresywne dla lakieru. Służą do nakładania i rozprowadzania past polerskich. Nadają powierzchni wysoki połysk;
- futra polerskie: mogą być wykonane z materiałów syntetycznych lub naturalnej wełny owczej. Charakteryzują się bardziej agresywnym ścieraniem niż gąbki polerskie, ale zapewniają gorsze wykończenie;
- pady mikrofibrowe: zależnie od wybranego wariantu sprawdzą się zarówno do usuwania głębokich zarysowań, jak i nadawania połysku.
Pady do polerki – jak twardość wpływa na moc?
Nieprawidłowe dobranie padów polerskich może skutkować zbyt płytkim lub zbyt głębokim usunięciem warstwy lakieru. W pierwszym przypadku polerowanie nie da oczekiwanych efektów i na powierzchni lakieru pozostaną rysy oraz zadrapania, natomiast w drugiej sytuacji lakier może ulec uszkodzeniu. Im twardsza tarcza do polerowania, tym większa moc ścierania. Dlatego do usuwania powierzchownych rys i niedoskonałości, zaleca się używanie miękkich gąbek polerskich, natomiast w przypadku głębszych zadrapań warto sięgnąć po futra polerskie.
Różne pady do polerki
Oprócz prezentowanych w tej kategorii rodzajów padów do polerowania istnieje jeszcze sporo rodzajów tarcz dopasowanych do modelu polerki akumulatorowej, do której będą przytwierdzone. W ten sposób wyróżnia się pady dostosowane do urządzenia rotacyjnego, które nie mają specjalnego otworu, a ich brzegi są lekko zaokrąglone. Natomiast pady dostosowane do urządzenia dwurotacyjnego (dual action) mają otwór centralny i kształtem przypominają trapez.