Malowanie zacisków hamulcowych – jak to zrobić i co daje ten zabieg autodetailingowy?

Pod koniec XX wieku na rynku zaczęły się pojawiać współcześnie znane zaciski hamulcowe do samochodów sportowych. Początkowo, aby odróżnić je od części do pozostałych aut na rynku, zaciski zaczęto malować czerwoną farbą. Z czasem te hamulce trafiły z torów wyścigowych do aut, którymi poruszamy się na co dzień, stając się symbolem wysokich osiągów i krótkiej drogi hamowania. Trend podchwyciły także osoby zajmujące się tuningiem. Na rynku zaczęły się pojawiać zaciski w różnych kolorach, co umożliwiło kierowcom dobranie ich do stylu auta. Wraz z rozwojem tuningu kierowcy sami zaczęli malować zaciski, używając do tego lakieru w sprayu, co nie było zbyt dobrym pomysłem. Dziś jest nieco inaczej, a lakierowanie zacisków hamulcowych można wykonać tak, by dało trwały efekt. Jak to zrobić? 

Po co decydować się na malowanie zacisków hamulcowych?

Farbowanie zacisków hamulcowych to proces, którego główną zaletą jest wygląd. Zaciski pomalowane na żywe kolory, takie jak żółty czy czerwony nadają samochodowi sportowy i indywidualny charakter. Taka modyfikacja jest rekomendowana przede wszystkim do takich modeli, w których drobne elementy wyglądu podkreślają unikatowy styl auta. Na przykład: czerwone zaciski można połączyć z innymi akcesoriami o tym kolorze – naklejkami, pokrowcami na fotele lub spoilerem.

Innym powodem są kwestie ochronne. Nawet cienka warstwa lakieru potrafi chronić zaciski hamulcowe przed drobnymi uszkodzeniami, w tym tymi powstającymi na skutek warunków panujących na drogach. Mowa przede wszystkim o wpływie kamieni soli drogowej czy piasku.

Wybór odpowiedniej farby do malowania zacisków hamulcowych

Zacznijmy od tego, że fabrycznie na zaciski hamulcowe kładzie się lakier proszkowy, który jest trwały i odporny na wysokie temperatury. Ze względu na eksploatację czy hamowanie w trudnych warunkach nie każdy lakier nadaje się do malowania zacisków w aucie. Jeśli jednak zależy nam na tym, by zmienić ich kolor, możemy poszukać wysokiej jakości lakieru proszkowego, który będzie najlepszym wyborem. Jednak używanie go nie jest takie proste, ponieważ jego utwardzenie na powierzchni wymaga włożenia malowanego elementu do specjalistycznego pieca do wypiekania farby. Prowadzi to do tego, że lakierowanie zacisków hamulcowych musimy powierzyć firmie, która się tym zajmuje.

Przed malowaniem zaciski powinniśmy dokładnie oczyścić. Kurz możemy usunąć za pomocą długiej szczotki do felg. Na zdjęciu produkt marki Vikan.

Zabieg można też wykonać w inny sposób – w warunkach domowych. Czym pomalować zaciski hamulcowe? Możemy użyć farby do zacisków w puszce, którą naniesiemy na ich powierzchnię za pomocą pistoletu lakierniczego podłączonego do kompresora. Drugą możliwością jest spray do hamulców – popularny ze względu na łatwą aplikację i atrakcyjną cenę. Jednak jest najmniej trwały z wymienionych preparatów, dlatego po czasie zaciski będzie trzeba pomalować nim na nowo. 

Każda z tych metod ma swoje plusy i minusy. Nawet malowanie proszkowe może prowadzić do szybkich uszkodzeń powłoki – wystarczy mała wada lub odprysk, aby lakier zaczął pękać i odpadać. W związku z tym przed zleceniem malowania proszkowego warto się upewnić, że firma cieszy się renomą, aby uniknąć rozczarowań, szczególnie że ta metoda nie należy do najtańszych.

Szybkie malowanie zacisków hamulcowych

Zwykła farba w puszce również może dać zadowalający efekt, jednak jej aplikacja wymaga odpowiedniego sprzętu i wprawy. Jednak warto zdawać sobie sprawę z tego, że taka powłoka ma przeciętną trwałość, co oznacza, że proces malowania zacisków hamulcowych będzie trzeba powtarzać co 2–3 lata.

Jeśli chodzi o farby w sprayu, to są najprostsze w użyciu, lecz ich wytrzymałość pozostawia sporo do życzenia – wystarczy jedna sroga zima, by lakier zaczął odpadać, kruszyć się lub blaknąć. Wówczas uzyskamy efekt przeciwny do zamierzonego – zaciski hamulcowe nie będą ładne, a mocno oszpecą nasze auto, w szczególności koła. W związku z tym, planując malowanie zacisków, warto dobrać odpowiedni rodzaj farby i metodę adekwatną do swojego budżetu, umiejętności i możliwości.

Zdjęcie zacisków hamulcowych to dobry moment na zapewnienie im dodatkowej ochrony, na przykład poprzez nałożenie powłoki tytanowo-ceramicznej. Na zdjęciu produkt marki Angelwax.

Jak pomalować zaciski hamulcowe samodzielnie? – poradnik krok po kroku

Podejmując się malowania zacisków hamulcowych samodzielnie, należy pamiętać, że ma się do czynienia z ważnym elementem systemu bezpieczeństwa samochodu. Jakikolwiek błąd podczas zdejmowania i ponownego montażu zacisków może prowadzić do poważnych konsekwencji – kolizji lub wypadku ze skutkiem śmiertelnym. Jeśli nie jesteśmy pewni swoich umiejętności bądź nie mamy doświadczenia w tej dziedzinie, malowanie zacisków warto skonsultować ze specjalistą, który ma odpowiednią wiedzę i może nam podpowiedzieć.

Jeśli na zaciskach widać rdzę, będziemy musieli ją usunąć za pomocą preparatu do usuwania zabrudzeń metalicznych. Na zdjęciu produkt marki Ultracoat.

Wiemy już, czym pomalować zaciski hamulcowe i co wiąże się z wykonaniem tego zabiegu. Czas dowiedzieć się, jak pomalować zaciski hamulcowe, by efekt był trwały i satysfakcjonujący. Niżej wyjaśniamy, jak pomalować zaciski krok po kroku:

  1. Zdjęcie zacisku hamulcowego – zaciski można pomalować bez ich demontowania, co jest bezpieczniejsze i szybsze, ale niekoniecznie efektywniejsze. Zaciski pomalowane w ten sposób będą raczej odstraszać niż zaskakiwać. Oprócz tego istnieje ryzyko, że lakier dostanie się do ruchomych części, powodując nadmierne tarcie czy potencjalne usterki. Z tego powodu lepiej zdjąć zacisk i pomalować go w całości poza samochodem. O tym, jak to zrobić, piszemy w dalszej części naszego artykułu.
  2. Przygotowanie zacisku do malowania – zacisk należy umieścić w imadle i odkręcić wszystkie śruby. Należy też opróżnić go z płynu hamulcowego. Kolejnym krokiem jest wyjęcie tłoczka hamulcowego i zabezpieczenie cylindra. Można to zrobić na kilka sposobów, na przykład zaklejając wlot taśmą izolacyjną. Ważne jest też zabezpieczenie otworu przewodu.
  3. Czyszczenie zacisku – przed malowaniem koniecznie musimy wyczyścić zacisk zmywaczem do hamulców. Pomocna będzie druciana szczotka. Najlepiej będzie usunąć nie tylko rdzę i brud, lecz także stare powłoki malarskie. Gdy część zostanie właściwie wyczyszczona, trzeba ponownie użyć zmywacza (lub benzyny ekstrakcyjnej), aby dodatkowo odtłuścić całą powierzchnię zacisku.
  4. Nałożenie podkładu – po umyciu komponentu należy znaleźć miejsce, w którym bezpiecznie go pomalujemy. Obszar można zabezpieczyć folią malarską. Podkład do malowania zacisków hamulcowych powinien być odporny na temperatury sięgające do 150℃. Przy jego nakładaniu powinniśmy kierować się zaleceniami producenta.
  5. Malowanie właściwe zacisków – gdy zacisk jest odpowiednio przygotowany, można zacząć malowanie. Zabieg można wykonać na kilka sposobów. Jeśli korzystamy z pistoletu i kompresora, powinniśmy wybrać farbę w puszce. W przypadku użycia sprayu należy wstrząsnąć puszką przed nałożeniem. W obu przypadkach warto kierować się zaleceniami producenta. Przy zwykłym lakierze z puszki trzeba odczekać około godziny przed nałożeniem kolejnych warstw. Farby w sprayu zasychają szybciej – zazwyczaj po 20 minutach.
  6. Oględziny i ponowny montaż – kiedy lakier zaschnie, można przystąpić do ponownego składania zacisków hamulcowych. Warto upewnić się, czy cała powierzchnia zacisku została dobrze pokryta farbą i poprawić ewentualne niedoskonałości.

Jak zdemontować i zamontować ponownie zacisk hamulcowy?

Pierwszą rzeczą, którą musimy zrobić, chcąc zdjąć zacisk hamulcowy, jest zaciśnięcie jego elastycznej części za pomocą odpowiedniego narzędzia. Nada się do tego klucz francuski lub szwedzki. W przypadku operowania na tylnych hamulcach konieczne będzie również odłączenie linki hamulca ręcznego. Co więcej, jeśli do zacisku są podłączone czujniki ABS lub inne elementy elektryczne, należy odłączyć ich wtyczki. Następnie powinniśmy odkręcić prowadnice i zdjąć zacisk z jarzma. Wówczas ostatnim krokiem będzie odłączenie przewodu hamulcowego za pomocą specjalnego klucza (alternatywnie może to być też klucz płaski).

Do mycia zacisków możemy zastosować środek do czyszczenia kół. Na zdjęciu produkt marki Blend Brothers.

Po skończonym malowaniu zacisku należy go ponowne złożyć. Zanim to nastąpi, w zacisku możemy wymienić drobne elementy (np. tłoczek) lub poddać część konserwacji. Następnie zacisk należy zamontować z powrotem, postępując w odwrotnej kolejności niż podczas demontażu. Ważne, by dokładnie dokręcić wszystkie śruby. Na zakończenie dobrze odpowietrzyć układ hamulcowy i uzupełnić poziom płynu hamulcowego. 

Lakierowanie zacisków hamulcowych w ramach usługi

Wiesz już, jak pomalować zaciski hamulcowe. Jest to zadanie, które wymaga staranności i precyzji, ale daje efekty, które są tego warte. Właściwie wykonane lakierowanie nie tylko pozwoli poprawić wygląd swojego samochodu, lecz także zabezpieczymy poszczególne elementy przed korozją i uszkodzeniami mechanicznymi. Lakierowanie zacisków hamulcowych to także okazja do odświeżenia zacisków oraz oceny ich stanu technicznego.

Ze względu na stopień trudności tego zabiegu rekomenduje się zlecenie malowania specjaliście, który z łatwością zdemontuje i poprawnie zamontuje zaciski hamulcowe.

Jeśli szukasz skutecznego sposobu na ochronę zacisków hamulcowych, sprawdź asortyment sklepu Detailing House. W naszej ofercie znajdziesz skuteczne odrdzewiacze i powłoki tytanowo-ceramiczne do felg i zacisków!

Opinie klientów zobacz: wszystkie opinie

Twoja opinia może być pierwsza.

Pokazuje 0-0 z 0 opinii