Jak zmierzyć grubość powłoki lakierniczej?
Pomiar grubości lakieru potrafi dostarczyć wiele informacji na temat powłoki lakierniczej danego samochodu. Zazwyczaj pomiaru lakieru dokonuje się za sprawą specjalnego urządzenia, zwanego miernikiem grubości lakieru. Dzięki niemu można sprawdzić kilka istotnych kwestii – zmierzyć grubość lakieru samochodowego, zbadać, czy blacha była malowana ponownie lub jakie inne zabiegi lakiernicze zostały wykonane na danym fragmencie pojazdu. Jak dokładnie działa ten miernik i jak prawidłowo zinterpretować wyniki? Jeśli szukasz odpowiedzi na te pytania, znajdziesz je w tym artykule!
Grubość lakieru na aucie – czym jest ta wartość i w jakiej jednostce się ją wyraża?
Aby zrozumieć, jak interpretować wyniki z miernika, należy znać odpowiedź na pytanie: ile mikronów ma oryginalny lakier? To właśnie mikrony znajdują się w tabelach grubości lakieru samochodowego, gdzie jeden mikrometr wynosi 1/1000 mm. W nowych autach wartość ta mieści się w zakresie od 70 do 170 μm. Co ciekawe, nie należy oczekiwać, że powłoka będzie jednolita na całej karoserii, dlatego warto zbadać każdy element osobno. Miernik grubości lakieru umożliwia sprawdzenie, czy dany fragment był wymieniany lub naprawiany.
Uwaga: mikrony to ta sama jednostka co mikrometry. Te określenia to synonimy.
Kiedy i gdzie sprawdzać grubość lakieru na aucie?
Pomiar grubości lakieru jest zalecany zwłaszcza przy zakupie auta z niepewnego źródła. Czynność wykonuje się po to, by uzyskać więcej informacji o historii powłoki lakierniczej pojazdu czy wymianie karoserii. Grubość lakieru warto również sprawdzić przed przystąpieniem do polerowania – głównie w celu dowiedzenia się, jakiej grubości jest warstwa lakieru i czy jej stan jest odpowiedni do przeprowadzenia bezpiecznego polerowania. Jeśli lakier nie spełnia warunków, konieczna staje się jego korekta. Aby sprawdzić grubość lakieru samochodowego, warto skorzystać ze specjalnego miernika.
Lakier można szybko sprawdzić za pomocą bezprzewodowego miernika grubości lakieru. Na zdjęciu produkt marki NexPTG.
Pomiar lakieru za pomocą miernika – czym jest to urządzenie?
Sam zakup miernika grubości lakieruna niewiele się zda, jeśli nie będziemy wiedzieć, jak odczytać uzyskane wyniki. Miernik to zazwyczaj nieskomplikowane urządzenie, które wykorzystuje indukcję elektromagnetyczną lub prądy wirowe do pomiarów. Standardowa sonda takiego miernika zawiera trzy cewki – centralna cewka jest zasilana, a pozostałe dwie reagują na zmienne pole magnetyczne, indukując prąd. Na podstawie tego procesu jest określana odległość między sondą a przewodzącą powierzchnią materiału.
Taki mechanizm działania wskazuje na pewne ograniczenia mierników. Mogą one mierzyć grubość powłok lakierniczych jedynie na elementach wykonanych z materiałów przewodzących prąd. Tańsze modele, które używają magnesów do poruszania cewkami, działają tylko na metalach ferromagnetycznych. Oznacza to, że nie sprawdzimy lakieru na częściach z tworzyw sztucznych, a w przypadku mierników niższej klasy – także na aluminium.
NexPTG to producent, który w swojej ofercie ma mierniki na każdą kieszeń. Na zdjęciu widać jeden z droższych modeli.
Więcej o pomiarze lakieru samochodowego
Mierniki grubości lakieru mają zwykle jeden z trzech różnych typów sond pomiarowych. Sonda jest głównym elementem urządzenia. Przykładamy ją do powierzchni w celach diagnostycznych. Rodzaj sondy odpowiada za sposób działania urządzenia oraz potencjalne wyniki. Wyróżniamy:
- Mierniki z sondą płaską – to urządzenia z niskiej półki cenowej. Nadają się do badania lakieru na płaskich powierzchniach karoserii. Wymagają jednak precyzyjnego użycia. W ich przypadku nawet niewielkie odchylenie może dać błędny wynik.
- Mierniki z sondą dociskową – te sondy również najlepiej sprawdzają się na płaskich partiach karoserii. Niemniej jednak można ich też używać na delikatnych zaokrągleniach czy wgłębieniach. Dzięki wbudowanej sprężynie, która umożliwia mocniejsze dociśnięcie urządzenia do blachy, pomiar staje się bardziej precyzyjny.
- Mierniki z sondą kulkową – tego rodzaju sondy są najbardziej wszechstronne. Umożliwiają pomiar grubości lakieru na aucie zarówno na prostych, wypukłych, jak i wklęsłych elementach, a także na powierzchniach z przetłoczeniami. Dzięki swojej kulistej końcówce, która styka się punktowo z badanym miejscem, można precyzyjnie sprawdzić stan lakieru, nawet w trudniejszych do diagnozowania miejscach.
Profesjonalny miernik lakieru samochodowego powinien znajdować się na wyposażeniu każdego warsztatu detailingowego. Na zdjęciu produkt marki NexPTG.
Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze miernika? Można spojrzeć na położenie sondy. Jeśli ta jest zamontowana bezpośrednio przy wyświetlaczu, korzystanie z takiej sondy może się okazać mniej komfortowe. Inaczej jest w modelach wyższej klasy, gdzie sonda jest na przewodzie, który łączy się z resztą urządzenia. Taki układ pozwala na łatwiejsze dokonanie pomiarów w trudno dostępnych miejscach, jak na przykład na środku dachu, gdzie w urządzeniach z wbudowaną sondą odczyt wyników mógłby być utrudniony.
Kalibracja miernika do mierzenia grubości powłoki lakierniczej
Przygotowując się do zmierzenia wartości lakieru, należy odpowiednio ustawić urządzenie. W tym celu powinniśmy kierować się zaleceniami producenta i dołączoną instrukcją obsługi. Dopiero wtedy będziemy mogli dokonać pomiaru lakieru. Warto wykonać kilka testów i upewnić się, że urządzenie działa poprawnie. Przydatna okazuje się tabela grubości lakieru samochodowego. To spis liczb wyrażanych w mikronach, które wskazują na jakość i grubość lakieru. Oto przybliżone wartości:
- mniej niż 60–70 μm – lakier zbyt cienki;
- 70–160 μm – to zakres fabrycznej wartości lakieru;
- 160–300 μm – auto było ponownie lakierowane;
- 300–400 μm – doszło do większych poprawek blacharskich.
Co za tym idzie – grubość lakieru o wartości 400 mikronów oznacza, że auto prawie na pewno było szpachlowane i malowane na nowo.
Pomiar lakieru na płaskiej powierzchni wykonamy przy pomocy najtańszego miernika. Na zdjęciu produkt w wersji ekonomicznej od NexPTG.
Jak zmierzyć grubość lakieru samochodowego?
Miernik grubości lakieru mierzy odległość pomiędzy sondą a metalową powierzchnią, co oznacza, że obecność kurzu, brudu czy piasku może znacznie zafałszować wyniki pomiarów. Piasek, który jest większy niż 50 μm, może mieć duży wpływ na dokładność pomiarów, zwłaszcza gdy grubość lakieru na aucie ma wartość mniejszą niż 200 μm. Z tego powodu przed dokonaniem pomiaru należy starannie oczyścić powierzchnię. Jeśli jedziemy sprawdzić auto używane, możemy poprosić sprzedającego o umycie pojazdu.
Aby wyczyścić pojazd tak, by dało się zmierzyć lakier ze stuprocentową pewnością, najlepiej postawić na szampon samochodowy z wodą lub glinkowanie karoserii (czyli jej dokładne oczyszczenie). Takie zabiegi usuną zabrudzenia, nie szkodząc lakierowi. Co więcej, miejsce poddawane badaniu można też potraktować benzyną ekstrakcyjną.
Przed badaniem grubości powłoki lakierniczej powinniśmy dokładnie umyć auto. Można to zrobić za pomocą szamponu samochodowego. Na zdjęciu produkt marki Turtle Wax.
Po umyciu pojazdu można przyłożyć sondę miernika do wybranego punktu pomiarowego. Na liczniku pojawi się wynik, który warto zanotować. Trzeba też pamiętać, gdzie dokonaliśmy pomiaru. Każdy element blacharski powinien być sprawdzony w kilku punktach (najlepiej 6–8). W każdym z tych punktów wynik powinien być podobny. Dopuszczalne wahania w grubości powłoki lakierniczej nie powinny przekraczać 20 μm. Aby dokładnie zmierzyć warstwę lakieru, najlepiej sprawdzić jego grubość po obu stronach samochodu. Duże odstępstwa od normy będą oznaczały, że auto było wcześniej w jakimś stopniu uszkodzone.
Zaleca się zwrócenie uwagi na powłokę lakierniczą na słupkach i progach. Jeśli warstwa będzie bardzo cienka albo bardzo gruba, powinniśmy uważać. Może to świadczyć o poważnych uszkodzeniach samochodu lub próbie zamaskowania wad spowodowanych postępującą korozją.
Czy polerowanie auta wpływa na grubość powłoki lakierniczej?
Czy za pomocą miernika lakieru da się wykryć fakt, czy pojazd był polerowany? Jeśli proces naprawy rys czy hologramów został przeprowadzony prawidłowo, efekty powinny być widoczne na pierwszy rzut oka. Jednak dokładne polerowanie nie wpływa znacząco na grubość lakieru. Zazwyczaj pełna korekta lakieru powoduje ubytek w powłoce rzędu od 5 do maksymalnie 10 μm. Nie są to wartości, po których stwierdzimy, czy taki proces miał miejsce, czy nie.
Maszyny polerskie są bezpieczne w użyciu, jeśli korzysta z nich osoba mająca doświadczenie w polerowaniu aut. Na zdjęciu produkt marki Rupes.
Nie zawsze warto sugerować się grubością powłoki lakierniczej
Pomiar lakieru jest przydatny, ale niekiedy czynność ta bywa mocno przeceniana. Wielu kupujących zbyt pochopnie ufa miernikom i na ich podstawie ocenia stan oraz historię pojazdu. Nawet jeśli miernik grubości lakieru nie wykazuje nieprawidłowości, nie oznacza to, że samochód nie doznał wcześniej poważnych uszkodzeń. Jeśli podczas naprawy wymieniono uszkodzone elementy blacharskie na nowe, które były już pomalowane na odpowiedni kolor, grubość lakieru na tych częściach może być wszędzie taka sama.
Spójrzmy na odwrotną sytuację – grubsza warstwa powłoki lakierniczej niekoniecznie wskazuje, że auto jest w złym stanie. Mogło brać udział w niewielkiej stłuczce, a może być to także efekt jeszcze mniejszych uszkodzeń (uderzenia drzwiami w słupek drogowy, zarysowania lakieru kluczykami itp.). Jeśli mamy wątpliwości co do zakupu, najlepiej będzie sprawdzić numer VIN pojazdu.
Szukasz wysokiej jakości mierników do mierzenia grubości lakieru w przystępnych cenach? A może interesują Cię środki chemiczne do dokładnego wyczyszczenia auta? Sprawdź asortyment na detailing-house.pl i znajdź to, czego potrzebujesz!
Na podstawie 0opinii naszych klientów
Twoja opinia może być pierwsza.