Jak prawidłowo zakonserwować podwozie? Poradnik krok po kroku
Podczas jazdy podwozie pojazdu jest ciągle narażone na różne szkodliwe czynniki. Wpływ nierówności na drodze, dostająca się w zakamarki woda, sól drogowa, piasek i kamienie negatywnie wpływają na jego stan. Powstaje wówczas korozja podwozia, która z czasem zaczyna się rozszerzać, prowadząc do większych zniszczeń, a nawet do uszkodzenia części. Dlatego też kluczowa jest wiedza na temat tego, czym zabezpieczyć podwozie oraz jak i dlaczego warto to zrobić. Czy jesteśmy w stanie wykonać takie zabiegi konserwacyjne na własną rękę, czy powinniśmy oddać auto w ręce detailerów samochodowych? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w poniższym tekście!
Nieusuwana rdza prowadzi do pełnej korozji podwozia!
Podwozie najczęściej ulega degradacji ze względu na wpływ korozji. Zalążki rdzy zwykle umykają naszej uwadze, zwłaszcza gdy rozwijają się w trudno dostępnych miejscach. Niemniej na nasze nieszczęście z czasem korozja zaczyna się przeradzać w duży problem. Należy pamiętać, że rdza nie jest domeną wyłącznie starych aut, ale coraz częściej daje się we znaki kierowcom poruszającym się zaledwie kilkuletnimi modelami. Choć obecnie większość samochodów wypuszczanych na rynek jest fabrycznie chroniona przed korozją, warstwa ochronna na metalu nie będzie się trzymać wiecznie. Korozja osłabia strukturę pojazdu, zmniejsza bezpieczeństwo i utrudnia późniejszą sprzedaż auta. Aby tego uniknąć, warto zadbać o profesjonalne zabezpieczenie podwozia.
Co składa się na podwozie auta i dlaczego zabezpieczenie go przed korozją jest tak ważne?
W większości nowoczesnych samochodów osobowych elementy podwozia są przymocowane do stalowej płyty podłogowej. Mimo jej niewielkiej grubości jest ona niezwykle solidna i trwała dzięki specjalnym zagięciom i przetłoczeniom użytym podczas produkcji. Dodatkowo konstrukcję wzmacniają podłużnice, które zwiększają wytrzymałość całej konstrukcji. Nieco inną budowę mają pojazdy terenowe, dostawcze i duże SUV-y. W przypadku tych samochodów stosuje się solidniejsze metalowe ramy.
Budowa podwozia składa się z wielu połączonych ze sobą elementów, które wzajemnie na siebie wpływają. Uszkodzenie jednego z komponentów może prowadzić do pojawienia się kolejnych awarii. Od płyty podłogowej do ważnych układów jest krótka droga, dlatego musimy dbać o to, by podwozie było dobrze zakonserwowane. Do podwozia zalicza się następujące układy:
- układ hamulcowy,
- układ napędowy,
- układ kierowniczy,
- zawieszenie pojazdu.
Ręczna pianownica pneumatyczna to przydatne narzędzie do równomiernego rozprowadzania preparatów. Modele wyposażone w specjalne wąskie końcówki są jeszcze lepsze, bo zapewniają dostęp do ciasnych zakamarków podwozia. Na zdjęciu produkt marki BenBow.
Jak zakonserwować podwozie i na czym to polega?
O rdzy powiedzieliśmy już dużo. Korozja to jeden z głównych powodów, przez które kierowcy decydują się na zabezpieczenie podwozia. Konserwację warto zlecić tuż przed zimą, choć w gruncie rzeczy o podwozie powinniśmy dbać przez cały rok. Warto dodać, że tę operację możemy przeprowadzić samodzielnie lub powierzyć ją mechanikowi. Obie ścieżki mają swoje plusy i minusy.
- Konserwacja nadwozia i podwozia u mechanika – oddanie samochodu do warsztatu zapewni dokładne czyszczenie podwozia. Samochód zostanie uniesiony na podnośniku, co da specjaliście pełny dostęp do wszystkich elementów podwozia. Niestety taka usługa dość dużo kosztuje, a dodatkowo trzeba zapłacić za preparaty, których zużycie mechanik najpewniej wliczy do ogólnego kosztu usługi.
- Zabezpieczenie podwozia na własną rękę – jeśli działamy samodzielnie, naszym jedynym kosztem jest ten związany z zakupem środków czyszczących i konserwujących. Aby skutecznie zakonserwować podwozie, będziemy musieli znaleźć sposób na podniesienie auta, co już samo w sobie nie brzmi zbyt bezpiecznie. Alternatywnie możemy skorzystać z kanału w garażu.
Jeśli nie mamy możliwości lub pewności co do naszych umiejętności, zabezpieczenie podwozia przed korozją powinniśmy zostawić specjaliście.
Jak zakonserwować podwozie? Poradnik
Na początku mechanik lub car detailer przeprowadzi szczegółową inspekcję pojazdu, której celem jest ocena stanu widocznych od spodu układów. W tym miejscu można wykryć ewentualne usterki przed rozpoczęciem konserwacji. Jeśli wszystko jest w porządku, fachowiec przejdzie do czyszczenia podwozia – z układów zostaną usunięte wszelkie zabrudzenia, w tym oleje, kurz czy opiłki z hamulców. Następnym krokiem jest przejście do zaaplikowania preparatów antykorozyjnych. Można też postawić na specjalne powłoki, które są odporne na mróz i wilgoć. Takie środki tworzą trwałą warstwę ochronną, która skutecznie zabezpiecza podwozie. Ochronę można odświeżać – i najlepiej robić to przed każdym kolejnym sezonem zimowym, choć można także dwa razy w roku. Wówczas konserwację przeprowadzamy na wiosnę i na jesień.
Szczotka mosiężna o twardym włosiu jest skuteczna w usuwaniu rdzy i nalotów z powierzchni metalu. Na zdjęciu produkt marki Detailing House.
Jak pozbyć się rdzy z podwozia – oraz jak jej uniknąć?
Rdzę można zdławić w zalążku. Jak to zrobić? Przede wszystkim powinniśmy jak najszybciej zacząć działać. Do usunięcia drobnej korozji potrzebne nam będą narzędzia, odzież ochronna oraz specjalny środek do usuwania plam z rdzy. Niezbędny okaże się też dostęp do kanału lub podnośnika samochodowego. Co dalej? Przeczytaj poradnik dotyczący tego, jak usunąć rdzę z podwozia.
- Mycie podwozia – jeśli już masz dostęp do kanału lub podnośnika, zacznij proces od dokładnego umycia podwozia. Musisz pamiętać o wcześniejszym zabezpieczeniu przewodów i elementów plastikowych.
- Nałożenie preparatu – na rdzę nałóż środek chemiczny, działając zgodnie z zaleceniami producenta.
- Szorowanie – na tym etapie mechanicznie usuń rdzę za pomocą drucianej szczotki lub innego narzędzia przeznaczonego do ścierania rdzy.
- Zabezpieczenie podwozia – po skończonej pracy powinieneś zabezpieczyć podwozie przed korozją, używając do tego dedykowanego środka.
Lotną rdzę łatwo usunąć za pomocą środków do usuwania zabrudzeń metalicznych. Na zdjęciu produkt marki Ultracoat.
Zabezpieczanie podwozi samochodowych – usługa, w którą warto zainwestować
Osobom bez odpowiedniej wiedzy i praktyki zaleca się unikanie samodzielnego wykonywania konserwacji podwozia. Ze względu na złożoną budowę i konieczność precyzyjnego podejścia do każdego elementu, lepiej powierzyć tę operację specjalistom. Decydując się na usługi profesjonalnego warsztatu, zyskujesz pewność, że zadanie zostanie wykonane prawidłowo, a dodatkowo być może w trakcie zostaną wykryte usterki, o których jako właściciel pojazdu powinieneś wiedzieć jak najszybciej.
Stawiając na usługi fachowca, musisz jednak przygotować się na wydatek w granicach 500–1500 zł. Na cenę usługi ma wpływ przede wszystkim wielkość pojazdu, zakres prac i koszt użytych preparatów. Wybór najtańszych produktów nie zawsze jest najlepszy, dlatego w kwestii środków antykorozyjnych warto zdać się na zalecenia mechanika samochodowego.
Szukając odpowiednich preparatów do usuwania rdzy, warto postawić na droższe specyfiki, by efekt był jak najbardziej zadowalający i trwały. Na zdjęciu produkt marki Shiny Garage.
Czym zabezpieczyć podwozie? Więcej o preparatach antykorozyjnych
Obecnie na rynku znajdziemy wiele produktów antykorozyjnych. Ich działanie opiera się na trzech ważnych funkcjach. Po pierwsze środki antykorozyjne wypierają wilgoć, która przyczynia się do korozji podwozia. Po drugie izolują one elementy metalowe, chroniąc je przed negatywnym wpływem warunków atmosferycznych. Po trzecie zapewniają ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi, głównie zarysowaniami.
Wyróżniamy:
- neutralizatory rdzy,
- środki do zabezpieczania podwozia,
- preparaty do mycia podwozia.
Jak działają środki antykorozyjne?
Dedykowane preparaty nie tylko pomagają uporać się z rdzą, ale dodatkowo tworzą ochronną warstwę na powierzchni metalu, która skutecznie wnika w mikropory i szczeliny podwozia, dokładnie je konserwując. Oprócz tego niektóre z tych środków mają także właściwości smarne, co sprzyja prawidłowej pracy wymienionych wcześniej układów. Ważne jest, by przed nałożeniem warstwy ochronnej dokładnie oczyścić pojazd i w miarę możliwości pozbyć się już istniejącej rdzy. Tylko wtedy środki chemiczne będą mogły działać efektywnie.
Nie każdą rdzę da się usunąć, ale warto spróbować!
Korozja podwozia to problem, który można albo stłumić w zalążku, albo później zminimalizować jego wpływ. Całkowite usunięcie śladów rdzy nie zawsze jest możliwe, jednak jeśli ta jeszcze się nie pojawiła, to warto jak najszybciej zakonserwować podwozie. Tylko regularna coroczna konserwacja zabezpieczy pojazd przed trwałymi uszkodzeniami. Najlepiej zająć się tym jeszcze latem, zlecając usługę specjalistycznemu warsztatowi. Niestety wielu właścicieli aut zaczyna martwić się korozją dopiero wtedy, gdy jest ona widoczna, co często oznacza, że szkody są już poważne. Lepiej działać profilaktycznie, niż później naprawiać skutki zaniedbań!
Niezależnie od tego, czy chcesz zrealizować zabezpieczenie podwozia we własnym zakresie, czy prowadzisz profesjonalne studio detailingowe, w naszym sklepie znajdziesz wszystko, co będzie Ci potrzebne. Zajrzyj na detailing-house.pl i znajdź wysokiej jakości produkty w przystępnych cenach!
Na podstawie 0opinii naszych klientów
Twoja opinia może być pierwsza.