Dekontaminacja lakieru – 5 kroków do idealnie czystego lakieru
Stan i wygląd lakieru to pierwsze, co rzuca się w oczy, gdy patrzymy na samochód. Świadczą one również o tym, w jaki sposób właściciel dba o pojazd. Obecnie sporo osób decyduje się na zabezpieczenie powierzchni woskiem lub powłoką ceramiczną. Pierwszym krokiem jest jednak tzw. dekontaminacja lakieru. Co to jest? To chemiczno-mechaniczny proces, którego celem jest usunięcie zabrudzeń oraz osadów. Jego wykonanie jest kluczowe przed nałożeniem wosku lub powłoki. Jak wygląda cały proces?
Co to dekontaminacja? Najważniejsze informacje
Wraz z użytkowaniem samochodu na jego powierzchni pojawiają się różnego rodzaju zanieczyszczenia, w tym drobinki asfaltu, żywica, smoła, metaliczne osady i resztki owadów. Choć niejednokrotnie nie widać ich na pierwszy rzut oka, w praktyce powodują, że lakier traci głębię oraz matowieje. Dekontaminacja lakieru pozwala na dokładne usunięcie tego typu zanieczyszczeń. Z tego względu najlepiej wykonywać ją kilka razy w roku i obowiązkowo przed nałożeniem powłoki. Usunięcie wymienionych zanieczyszczeń podczas tradycyjnego mycia niestety nie przyniesie zadowalających efektów.
Pozostawienie zabrudzeń na powierzchni karoserii nie tylko psuje efekt, ale jednocześnie może skutkować korozją. Proces dekontaminacji pozwala usunąć nawet te osady, które wniknęły w strukturę lakieru. Dzięki temu unikniemy ryzyka jego porysowania już w momencie polerowania. W efekcie samochód prezentuje się znacznie lepiej i jest doskonale przygotowany do kolejnych zabiegów.
Jak wygląda proces dekontaminacji? Etap 1 - mycie wstępne i zasadnicze
Pierwszym krokiem jest dokładne umycie samochodu. W tym celu warto sięgnąć po aktywną pianę. Jeśli szukasz skutecznych i profesjonalnych produktów renomowanych marek, koniecznie sprawdź naszą ofertę. Aktywna piana doskonale radzi sobie ze zmiękczanie i usuwaniem zanieczyszczeń. Dzięki temu lakier jest dobrze przygotowany do kolejnych prac. W naszej ofercie dostępna jest m.in. kolorowa piana aktywna Innovacar S2 Foamy Green. Produkty ma neutralne pH, dzięki czemu nie wpływa na wcześniej nałożoną powłokę. Piana aktywna pokrywa cały samochód, a efekt kolorystyczny sprawia, że można łatwo dostrzec jej ewentualne pozostałości.
Innovacar S2 Foamy Green wyróżnia się całkowicie biodegradowalną formułą. Ma też przyjemny, świeży zapach i jest w pełni bezpieczny dla powierzchni.
Aktywną pianę aplikuje się za pomocą pistoletu pianowego lub lancy pianowej. Produkt trzeba rozcieńczyć zgodnie z instrukcją znajdującą się na opakowaniu. Gdy ukończymy czyszczenie lakieru samochodowego za pomocą tego produktu, należy dokładnie spłukać pianę i pozostawić auto do przeschnięcia. Następnym krokiem jest mycie zasadnicze. W tym celu warto sięgnąć po szampon. Dobrze sprawdza się metoda dwóch wiader. Jedno napełniamy ciepłą wodą i dodajemy odpowiednią ilość szamponu. Drugie napełniamy wyłącznie wodą. Posłuży ona do wypłukania gąbki lub szmatki z brudu, który mógłby porysować powierzchnię. Samochód należy myć z góry na dół. Resztki preparatu należy spłukać czystą wodą i osuszyć karoserię ręcznikiem z mikrofibry.
Etap 2 - usunięcie smoły i asfaltu
Kolejnym krokiem jest likwidacja zabrudzeń pochodzenia mineralnego. Co to dekontaminacja i na czym polega ten etap? Na dolnych partiach drzwi oraz na bagażniku bardzo często gromadzą się resztki smoły oraz asfaltu. Aby się ich pozbyć, niezbędne jest użycie tar removera. Należy spryskać nim karoserię i odczekać kilka minut. W tym czasie składniki aktywne preparatu zaczną rozpuszczać brud. Na końcu przecieramy powierzchnię za pomocą szmatki i spłukujemy resztki czystą wodą. W naszej ofercie dostępny jest Ultracoat Tar and Glue Remover, który wyróżnia się wolnym odparowaniem. Dzięki temu brud odpowiednio długo się rozpuszcza. Dekontaminacja za pomocą takich preparatów pozwala na skuteczne usunięcie kleju (np. po winietach czy naklejkach), resztek asfaltu oraz innych zabrudzeń drogowych.
Ultracoat Tar and Glue Remover jest w pełni bezpieczny dla lakieru, felg i plastikowych elementów. Produkt sprawdzi się zarówno w przypadku profesjonalistów, jak i amatorów.
Etap 3 - deironizacja lakieru
Kolejną czynnością jest usuwanie metalicznych zabrudzeń, czyli deironizacja lakieru. Dzięki niej można zlikwidować pył z tarcz i klocków hamulcowych. Najczęściej osadza się on na felgach oraz dolnych częściach drzwi. Usunięcie pyłu jest bardzo ważne, tego typu zanieczyszczenia przyspieszają bowiem proces korozji, a przy tym wyglądają nieestetycznie. Proces dekontaminacji na tym etapie jest bardzo charakterystyczny, preparaty deironizujące zapewniają bowiem „krwawy efekt”. Wynika to z faktu, iż w momencie zetknięcia z metalicznymi zabrudzeniami zmieniają kolor na czerwony. W naszej ofercie dostępny jest m.in. AQUA Bloody Iron. Jeśli szukasz skutecznego preparatu, który pomoże Ci zwalczyć silne zabrudzenia metaliczne, jest to świetny wybór.
AQUA Bloody Iron wyróżnia się zrównoważonym pH i działa bardzo szybko. Pomimo intensywnego czyszczenia, nie trzeba martwić się uszkodzeniem powierzchni.
Dekontaminacja na tym etapie jest równie łatwa jak usuwanie smoły i asfaltu, wystarczy bowiem spryskać brudną powierzchnię, poczekać na reakcję i następnie spłukać.
Etap 4 - glinkowanie lakieru
Przedostatnim etapem jest glinkowanie lakieru. Polega on na mechanicznym usuwaniu zabrudzeń, których nie można było się pozbyć za pomocą środków chemicznych. Zaopatrując się w pełen zestaw do dekontaminacji lakieru, musimy pamiętać, aby znalazły się w nim specjalne glinki. Takie preparaty pozwalają zlikwidować zanieczyszczenia mocno wbite w lakier, które niejednokrotnie nie są widoczne gołym okiem, a jedynie wyczuwalne w momencie dotknięcia. W efekcie możliwe jest wygładzenie powierzchni.
W naszej ofercie można znaleźć glinki o różnym stopniu twardości oraz pady i ręczniki. Dzięki nim karoseria odzyskuje swój blask oraz głęboki kolor. Aby prawidłowo wykonać glinkowanie, należy oderwać kawałek glinki i uformować z niej płaski dysk. Warto wcześniej spryskać karoserię lubrykantem, który również można znaleźć w naszej ofercie. Dzięki temu uzyskamy lepszy poślizg. Gdy powierzchnia glinki będzie już mocno zanieczyszczona, wystarczy wgnieść ją do środka i uformować nowy dysk.
Etap 5 - końcowe mycie
Ostatnim krokiem jest końcowe umycie pojazdu za pomocą wcześniej wspomnianego szamponu. Dzięki temu usuniemy pozostałości po glince i lubrykancie. Następnie osuszamy powierzchnię za pomocą ręcznika. Jeżeli pozostawimy samochód do samodzielnego wyschnięcia, istnieje ryzyko pojawienia się tzw. water spotów, czyli zacieków po twardej wodzie. Jeśli zauważysz je na powierzchni, skorzystaj z preparatów do usuwania zacieków dostępnych w naszej ofercie. Po wykonaniu 5-etapowego oczyszczania samochód jest przygotowany do procesu woskowania oraz do korekty lakieru.
Na podstawie 1opinii naszych klientów